الرؤية السياسية للقضية الفلسطينية في مسرح سعد الله ونوس

عدنان علي المشاقبة, يحيى سليم عيسى

الملخص


الملخص : هدفت هذه الدراسة إلى التعرّف على الرؤية السياسية للقضية الفلسطينية في مسرح سعد الله ونوس، وقد تناول الباحثان في البداية الحديث عن ونوس والرؤية السياسية في المسرح، وجاءت حدود الدراسة الزمانية بين عامي (1963-1990م)، حيث قدم ونوس خلال هذه الفترة ثلاثة نصوص مسرحية تتخذ من القضية الفلسطينية موضوعا أساسيا لها،هي فصد الدم، حفلة سمر من أجل خمسة حزيران، والاغتصاب) وعمل الباحثان على تحليل عينات البحث في ضوء ما تم التوصل اليه من الخصائص الأسلوبية والفنية لمسرح سعد الله ونوس ومقارنته بالأساليب الفنية العالمية للمسرح السياسي, وقام الباحثان بوضع ملاحظات ختامية و تثبيت النتائج التي خلصت إليها هذه الدراسة.

Abstract : This study aimed to acknowledges the political vision of the Palestinian issue in Saadallah Wannous theater, at the beginning the researchers has dealt with talking about Wannous and the political vision in the theater, the study temporal came between (1963-1990 AD), where Wannous Published during this period three theatrical texts takes of the Palestinian issue a major subject, which is (The Cupping, An evening entertainment party for the fifth of June, and Rape) and the researchers works on analyzing the research samples in view of what has been reached characteristics of stylistic and technical of Saadallah Wannous theater and comparing it with the global technical methods of political theater, and the researchers fix a remarkable notes and placed the conclusions of this study

النص الكامل:

PDF (English)


Creative Commons License
هذا العمل مرخص حسب Creative Commons Attribution 4.0 International License.